Old May 6th 12, 08:43 PM posted to alt.binaries.pictures.radio

Default Storing oP Radio 4

Volgens Broadcast Partners werd in de zerobase een frequentie afstand van
400KHz goedgekeurd. Echter bij metingen is gebleken dat er toch nog
(lichte)
storingen kunnen optreden bij naast liggende frequenties. Toen Omrop
Fryslân
van Smilde naar Irnsum werd verhuisd, hadden ze metingen verricht op de FM
91.8MHz Radio 1. Daaruit bleek met een osciloscoop dat er storing zat op de
FM 91.8MHz gezien het geringe frequentie verschil. Een speciale antenne
welke gericht is op Irnsum geeft Radio 1 door op de FM 104.3MHz om 5 km
rondom de mast, Radio 1 te voorzien van goede ontvangst.

Ik bemerk wanneer een zender uitzendt op de FM 94.5MHz of 95.1MHz dat Radio
4 in de omgeving van de zender minder goed doorkomt en het signaal
uitdooft.
Dit zelfde effect heb je wanneer een zender zit op de 88.3MHz. Als ik dan
in
de buurt ben van die zender kan ik zowel Radio 2 als 3FM niet meer goed in
stereo ontvangen en het RDS signaal valt dan weg. Wanneer je verder weg
bent
van de zender verdwijnt de storing.

Uit rapportage van Broadcast Partners is de FM 92.2MHz (reserve kanaal voor
lokale omroepen) niet geschikt geacht. De FM 92.2MHz is afgewezen en moest
1/10 lager gaan zitten, zodat ze Radio 2 niet meer storen via de FM
92.6MHz.

Rapportage Broadcast Partners:

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz ("Reserve LO"
bestemming) is getoetst.Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort
licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is gekeken of er een aanpassing
mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie
naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de
storing op Lopik verdwijnt.Bron: http://radio-tv-
nederland.nl/zerobase/Hvs%20097673%20HM-gr-
BNT%20onderzoek%20LO%20LekWaalFM.pdf

Piraten kruipen op 0,3 MHz afstand tegen publieke omroepen aan. Zo
zijn de frequenties 95.9 en 98.1 erg populair in delen van Overijssel. Dat
is vlak naast 3FM (96.2) of Radio 1 (98.4) die beide vanuit de zendtoren in
Markelo uitzenden. Een afstand van 300 kHz is volgens de frequentieplanners
van Zerobase alleen mogelijk als de zenders vanuit dezelfde mast uitzenden
en ongeveer dezelfde veldsterkte neerzetten. Dat is nodig om te voorkomen
dat een sterke zender op radio's de signalen wegdrukken.

Bovenstaande: Ik heb ook weleens géén storing gehad op de 107.9MHz terwijl
er een piraat zat op de 107.6MHz. Echter de 107.9MHz had een ook een aardig
sterke veldsterkte. Dit moet dan met elkaar in evenwicht zijn. Zo kan ik de
signalen 92.2MHz en 92.4MHz Radio Continu op mijn radio goed uit elkaar
houden. Maar zodra de FM 92.4MHz sterker dan is de FM 92.2MHz minder goed
te
beluisteren.